BRA ATT VETA


Här har vi samlat information som är bra att veta och känna till inför din resa.

Kontrollera alltid er bekräftelse noga för att se så den överensstämmer med resan ni bokat. Pass eller nationellt ID-kort krävs på de resor där vi passerar landets gränser så kontrollera giltighetstiden i god tid före avresa.

Saknar ni någon information eller har andra frågor är ni alltid välkomna att kontakta oss!

Avresetid

På ditt resebevis står både plats och avgångstid. Om bussen är mer än 15 minuter försenad ska du ringa oss på telefon 0472-124 00.

Bagage

Märk ditt bagage tydligt med namn. Det gäller även varor som handlas längs vägen som lastas i bussens bagageutrymme. Som resenär ansvarar du själv för transporten av ditt bagage till och från bussen och hotellrummen. Dessutom ansvarar du själv för att ditt bagage verkligen lastas in i bussen. Bagagevikten är begränsad till max 30 kg per person. På inköpsresor gäller andra maxvikter men detta anges i samband med beskrivning av resan.

Bokningsbekräftelse/faktura

När du bokat din resa får du en bokningsbekräftelse inom 10 dagar med uppgift om tid och plats för avresan, betalning av resan samt övrig information som du behöver. Du ansvarar själv för att allt som står på den bekräftelsen stämmer överens med den bokning du har gjort. Bokningsbekräftelsen gäller som biljett efter fullgjord slutbetalning.

Bussresan

Det är roligt att åka buss! Alla våra bussar är helturistbussar, rökfria och utrustade med bekväma fällbara säten, wc, säkerhetsbälten, luftkonditionering, radio, dvd och kylskåp. Självklart är de godkända för körning i de s.k. miljözonerna och har kontrollerade bromsar. På resor som är längre än 4 dagar sker sittplatsbyten dagligen enligt reseledarens anvisning (ev. önskemål, se under önskemål). Vi kör i etapper om 2–3 timmar och stannar för bensträckare med kaffe och lunchpauser. Det är tryggt att vara i säkra händer. Våra chaufförer är handplockade för uppgiften och har vana och erfarenhet. Eventuellt specialbagage (tex rullator, barnvagn och liknande) ska anmälas vid bokning.

Genomförande av resa/inställd resa

Inställande av 1–5 dagarsresor på grund av för få resenärer meddelas resenären senast 10 dagar före avresan. Längre resor senast 14 dagar före avresan. Minimiantal är, om inget annat anges, 25 betalande resenärer på resan.

Medicin/allergier/vacination

Tänk på att ha medicin åtkomligt. Är du allergisk mot något så är det bra om du meddelar oss detta före avresan. Eventuella vaccinationer bör också kontrolleras utifrån såväl resmålets som personliga rekommendationer. Matavvikelser såsom glutenfri mat, vegetarisk kost etc. ska meddelas vid bokning. Vi rekommenderar dig som är glutenintolerant att ta med eget bröd då det kan vara svårt att få tag i på vissa ställen.

pass & visum

Giltigt pass eller nationellt ID-kort måste man ha med sig på resor utanför Norden. Mellan våra nordiska grannländer krävs giltig legitimation. På vissa resmål krävs minst 6 månaders giltighet efter hemkomst. Gällande visumregler varierar beroende på resmål och din nationalitet, är du osäker kontakta respektive lands konsulat.

reklamationer

Vi hoppas att du inte ska finna anledning till klagomål. Fel och brister ska omgående anmälas till reseledaren eller chauffören så att denne har möjlighet att avhjälpa felet. Klagomål till arrangören ska ske skriftligen senast 10 dagar efter avslutad resa.

Reseförsäkring

Det är viktigt att vara försäkrad när man reser. Vi rekommenderar att att du kontaktar ditt försäkringsbolag eller VISA/Mastercard via din bank så att du vet att du är rätt försäkrad.
Glöm inte kontakta Försäkringskassan för att få EU-kortet som visar att du är sjukförsäkrad i Sverige.

Resevillkor

teater-, konsert och evenemangsbiljetter

Vid avbokning av teaterresor och liknande ska biljettens pris betalas av resenären. I händelse av att teaterföreställningen blir inställd betalas biljettpriset tillbaka eller ombokas enligt arrangörens villkor, dock ej om teaterarrangören gått i konkurs. Sällskap om fler än två personer kan ej garanteras plats bredvid varandra på föreställningen. Rollistan kan ändras av olika orsaker som t ex vid medverkandes sjukdom.

tryckfel, prisändring mm

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel i annonser och annat publicerat material. Vi åtgärdar så fort det upptäcks men kan inte betraktas som giltigt erbjudande innan bekräftelse skickats. Eventuella ändringar av valutakurser, skatter som sker utan vår kontroll kan medföra prisändring enligt resevillkoren.

önskemål

Särskilda önskemål om maten som ingår i resan - glutenfri mat, vegetarisk kost etc. ska meddelas vid bokning. Som resenär har man ibland önskemål om att få bo nära en bekant eller på viss våning. Vi tar emot sådana önskemål och tillgodoser dem om möjlighet finns men vi kan inte garantera utfallet. Plats långt fram i bussen kan endast ske i mån av plats. Vi kan inte garantera utfallet. Är du åksjuk rekommenderar vi att du har med dig någon form av åksjuketabletter, plåster eller armband som lindrar detta.